ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ՏՆՏԵՍՈՒԹՅԱՆ ԶԱՐԳԱՑՄԱՆ ՏԵՍԼԱԿԱՆԸ, ԴՈԿՏՐԻՆԸ ԵՎ ՌԱԶՄԱՎԱՐՈՒԹՅՈՒՆԸ
2022-08-01 15:59
Մեր համոզմամբ, Հայաստանի տնտեսությունը չի կարող զարգանալ տարերայնորեն. Այն պետք է ունենա հեռանկարային զարգացման ռազմավարություն՝ իր հստակ տեսլականով և հայեցակետով:
Մեր համոզմամբ, երկրի զարգացումը պետք է ունենա առնվազ չորս հիմնական հենասյուներ՝
- անվտանգություն,
- ազգային արժեքներ,
- մրցունակություն,
- տնտեսական դիվանագիտություն:
ՏԵՍԼԱԿԱՆ
Համաշխարհային գիտության և տեխնոլոգիաների զարգացմանն ինտեգրված, ազգային և համամարդկային շահերով դաշնակից երկների հետ ակտիվ համագործակցող, տարածաշրջանում կայացած, միջազգային բիզնեսին ազգային բրենդով ներկայացող, ազգային ինքնություն ձևավորող մշակույթով, համահայկական որակյալ մարդկային կապիտալով, մարտունակ բանակով, ՌԱՀ-ով և մրցունակ տնտեսությամբ անվտանգ պետության կայացում, որը կապահովի հայ մարդու արարման և ինքնադրսևորման լավագույն պայմանները:
ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ՏՆՏԵՍԱԿԱՆ ԶԱՐԳԱՑՄԱՆ ՀԱՅԵՑԱԿԵՏԸ (ԴՈԿՏՐԻՆ)
Անկախության հռչակումից ի վեր Հայաստանն ակամայից հայտնվեց որակապես նոր աշխարհակարգում և ներքին ու արտաքին նոր միջավայրերում ու նոր տնտեսվարման պայմաններում: Հայաստանի Հանրապետությանը բացառիկ հնարավորություն է ընձեռված ազատվել արտաքին և ներքին պարտադրանքներից և մշակել տնտեսության զարգացման սփփական մոդելը, որն առավել համահունչ կլինի ոչ միայն ազգային շահերին, այլև գլոբալ մարտահրավերներին և հաշվի կառնի համաշխարհային տնտեսության զարգացման միտումներն ու զարգացումները: Հանրապետության տնտեսական նոր համակարգի ձևավորումը այլևս չի կարող կամայական բնույթ կրել: Այն կարիք ունի պետության կողմից մշակված և փուլ առ փուլ իրականացվող տնտեսական քաղաքականության: Վերջինս, իր հերթին, հիմնվում է տնտեսության զարգացման հեռանկարային ծրագրի վրա, որը բխում է տնտեսական ռազմավարական հայեցակարգի դրույթներից և առաջին հերթին` տնտեսական հայեցակետից: Տնտեսական հայեցակետի սահմանումը ժամանակի անհետաձգելի հրամայականն է, անկյունաքարը` տնտեսական բարեփոխումների և տնտեսական քաղաքականության, ընդհանրապես:
Այսպիսով, առաջարկվում է հանրապետության տնտեսական զարգացման հետևյալ հայեցակետը.
Հայաստանի Հանրապետությունը վարում է զարգացման ազգային սոցիալական շուկայական տնտեսության մոդելի վրա հիմնված նախահարձակ, հավակնոտ տնտեսական քաղաքականություն՝
միտված ներքին` մարդկային, բնական, նյութական, ֆինանսական և արտադրական ռեսուրսների բացահայտմանը և դրանց շնորհիվ
ազգային մրցակցային առավելությունների, առաջին հերթին, տնտեսության գիտատար ճյուղերի ապրանքների և ծառայությունների առավել արդյունավետ իրացմանը տարածաշրջանային և համաշխարհային տնտեսության նոր զարգացումներին ու միտումներին համահունչ՝ ներքին և արտաքին շուկաներում,
նպատակ ունենալով
- իրավական պետության, իրական ժողովրդավարության կայացմամբ,
- սոցիալական արդարության հաստատմամբ,
- գործարար ոլորտում վստահության մթնոլորտի ձևավորմամբ,
- Սփյուռքի և Արցախի հայության մասնագիտական կարողության համակարգված մասնակցությամբ
հասնել ազգաբնակչության արժանավայել կենսապայմանների, տնտեսական լիարժեք անվտանգության ապահովմանը:
ԱԶԳԱՅԻՆ ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ ԵՎ ՏՆՏԵՍԱԿԱՆ ԿԱՑՈՒԹԱՁԵՎ
Որպես կանոն «ազատ շուկայական» հարաբերություններ որդեգրած նոր զարգացող կամ երրորդ աշխարհի երկրներում ԻՇԽԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ պատկանում է երկըրի հիմնական հարստությունների սեփականատերերին և բարձրաստիճան չինովնիկներին, անկախ այդ երկրի ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ անվանումից կամ երկրի ՍԱՀՄԱՆԱԴՐՈՒԹՅԱՆ մեջ առկա՝ «ԻՇԽԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ՊԱՏԿԱՆՈՒՄ Է ԺՈՂՈՎԸՐԴԻՆ» դեկլարատիվ ու անհիմն հայտարարությունից։
1․ Կենտրոնացված պլանային տնտեսության ձևաչափի կիրառմամբ՝ անցում խառն-համադրված տնտեսական կացութաձևի։
2․ Խառն-համադրված տնտեսական կացութաձևին համապատասխան վերափոխել երկրի կառավարման ինստիտուցիոնալ ողջ համակարգը։
3․ Կիրառել ընդունված օրենքների գերակայություն բոլորի՛ համար և ապահովել հասարակության միասնականությունը։
4․«Քաղաքացիական շրջանառու ներդրումային հիմնադրամը» ՍԱՀՄԱՆԱԴՐՈՒԹՅԱՄԲ պետք է ամրագրվի որպես անկախ մարմին, որի իրավունքներն ու լիազորությունները սահմանվում են ՍԱՀՄԱՆԱԴՐՈՒԹՅԱՄԲ և սահմանադրական օրենքներով։ ՀԻՆՄՆԱԴՐԱՄԸ հաշվետու է երկրի ՕՐԵՆՍԴԻՐ ՄԱՐՄՆԻՆ։
5․ Կրճատել ներմուծման ծավալները՝ դրանք փոխարինելով հայրենական արտադրությամբ։ Ստեղծել հանրային-մասնավոր ձևաչափի ձեռնարկություններ և ըսկ-սել պետպատվերների հնարավոր ողջ ծավալն ուղղորդել դեպի խառն համադրված ձևաչափի ձեռնարկություններ՝ կտրուկ կրճատելով ներմուծման ծավալները, և դառ-նալ առաջնային անհրաժեշտության սպառողական ապրանքների առումով հնարա-վորինս ինքնաբավ տնտեսությամբ երկիր։ Եվ, տնտեսության կենտրոնացված պլա-նային կառավարմամբ վերահսկել և ուղղորդել երկրի ներքին շուկան։
6․ Առնվազն 51%-ով ազգայնացնել Հայաստանի ռազմավարական բացառիկ նշանակության տնտեսական միավորները։
7․ Ընդլայնել ՀՀ արտադրատեսակների համար ներքին և արտաքին սպառողական շուկան․ ձևավորել Հայաստան-Սփյուռք միասնական տնտեսական ցանցային շուկա (տե՛ս 21-րդ, 22-րդ, 23-րդ, 24-րդ հիմնադրույթները․ էջ՝ 26-30)։
8․ Համազգային բոլոր (ֆինանսական, մտավոր, մասնագիտական և այլն) կարողությունների կենտրոնացումով դառնալ տարանցիկ երկիր՝ կառուցել Իրանի սահ-մանից մինչև Վրաստանի սահման երկաթուղային և ավտոճանապարհային ուղիներ, ունենալ սեփական լաստանավային համակարգեր թե՛ Վրաստանի Սևծովյան, թե՛ Իրանի Կասպիցծովյան և թե՛ Պարսից ծոցի նավահանգիստներում։
9․ Ունենալ ԱԶԳ-ԲԱՆԱԿ համակարգ, որտեղ բացի պրոֆեսիոնալ բանակից, պետք է երկրի ողջ բնակչությունն ունենա զինվորական պատրաստություն։
Մարդկային հասարակության զարգացման տասնյակ հազարավոր տարիների ընթացքի պատմությունը ցուցել է, որ յուրաքանչյուր հասարակական-տնտեսական կացութաձ բնութագրվում է իրեն հատուկ սեփականության ձևով։ Եվ իշխող էլի-տաների կողմից հասարակության կառավարումն ու վերահսկումն իրագործվել է սե-փականության տիրապետման հետևյալ հիմնական գործիքներով՝
— ՄԱՐՄԻՆԸ՝ ստրակտիրական հասարակարգ,
— ՀՈՂԸ՝ ֆեոդալական հասարակարգ,
— ԱՐՏԱԴՐՈՒԹՅԱՆ ՄԻՋՈՑՆԵՐԸ՝ նյութականացված աշխատանքի տիրապետում, - կապիտալիստական և ֆինանսական իմպերիալիզմի հասարակարգ։
Երբ «Քաղաքացիական սեփականության» ձևն իր մեջ ներառում է հողի, օդի, ջրի, բնական բոլոր ռե-սուրսների և հատկապե՛ս երկրի ռազմավարական նշանակության միավորների նկատմամբ սեփականության գործարկում և շրջանառու ներդրումային համակար-գի կիրառումով ազգային սեփականությունը հաջորդ սերունդներին փոխանցելու համակարգ, ապա այն դառնում է տնտեսական նոր կացութաձև և ԱԶԳԱՅԻՆ ՍԵՓԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ համար իդեալական, քանի որ ԱԶԳԸ՝ ԷԹՆՈՍԻ ԱՆՑՅԱԼԸ, ՆԵՐԿԱՆ ԵՎ ԱՊԱԳԱՆ Է։
Մենք առաջարկում ենք, որ ԱԶԳԱՅԻՆ ԿՈՐՊՈՐԱՏՎԻԶՄԻ համակարգում ոչ միայն նավթի, այլ բնական բոլոր ռեսուրսների և ռազմավարական բացառիկ նշանակության տնտեսական միավորների նկատմամբ գործարկվի հանրային՝ ազգային սեփականության իրավունքն ու դրա գործնական կիրառումը։ Առաջարկվող այս տարբերակում՝ ԱԶԳԱՅԻՆ ԿՈՐՊՈՐԱՏՎԻԶՄԻ համակարգում, հաշվի են առնված ոչ միայն հանրային, այլ նաև հանրային-մասնավոր համադրված ձևաչափի ձեռնարկությունների ստեղծումով մասնավոր սեկտորի շահերը։ Այս համակարգում պետության կողմից պետպատվերների հնարավոր ողջ ծավալն ուղղորդվում է դեպի հանրային-մասնավոր տիպի ձեռնարկություններ՝ ապահովելով դրանց համար կայունություն ու շահավետություն, որը ենթադրում է տնտեսավարման կենտրոնացված պլանային համակարգ, որտեղ թե՛ հանրային, թե՛ մասնավոր սեկտորների շահերը դառնում են համադրված ու նրանց միջև վերանում է շահերի հակամարտությունը։ Ավելին՝ ԱԶԳԱՅԻՆ ԿՈՐՊՈՐԱՏԻՎԻԶՄԻ առաջարկվող համակարգը երկրի համար ապահովում է տնտեսության թռիչքային զարգացում, երկրից կապիտալի արտահոսքի կասեցում և ուղղորդում դեպի տնտեսության ենթակառույցներ։
ԱԶԳԱՅԻՆ ՊԵՏՈՒԹՅՈՒԸ պետք է ունենա ազգային սուվերեն տնտեսություն, որի կայացման համար անհրաժեշտ է թե՛ ազգային խոշոր կապիտալի, թե՛ Հայաստանի և Սփյուռքի ազգաբնակչության հնարավոր բոլոր ֆինանսական ռեսուրսների մոբիլիզացված ուղղորդում համազգային նշանակության տնտեսական ծրագրերի կազմակերպման համար, որտեղ յուրաքանչյուրը ոչ միայն պետք է ոգեշնչվի ազգային առաջընթացի հեռանկարով, այլ նաև պետք է ունենա անձնական շահութաբաժնով պայմանավորված հետաքրքրություն։ Խոշոր կապիտալն իրեն հարմարավետ և երաշխավորված կարող է զգալ, երբ կա կոնկրետ իրատեսական տնտեսական ծրագիր, որն ունի պետական աջակցություն, համազգային ընդգրկումով բաց բաժնետիրական ձևաչափի գործարկում, և ցածր տոկոսներով վարկերի նախապես պայմանավորված աջակցության հնարավորություն։
«Ազգային զարգացման համահայկական բանկի» գործունեության և հեռանկարային ռազմավարության հիմնահարցերի արդյունավետ հանգուցալուծումը պահանջում է ռազմավարական պլանավորման և կորպորատիվ կառավարման ժամանակակից մեթոդների միջազգային ուսանելի փորձի ուսումնասիրություն և տեղայնացում՝ հաշվի առնելով Հայաստանի տնտեսության առանձնահատկությունները: Ի տարբերություն ՀՀ Կենտրոնական Բանկի կամ առևտրային մասնավոր բանկերի, «Ազգային զարգացման համահայկական բանկի» ծրագրերը պետք է միտված լինեն նպաստելու տնտեսական աճին, ՀՆԱ-ի դիվերսիֆիկացմանը, տնտեսության արդիականացմանն ու սոցիալական խնդիրների լուծմանը: Զարգացման բանկերը հիմնականում նպատակաուղղված են լինում երկրի տնտեսական ենթակառուցվածքների ու վերամշակող արդյունաբերության զարգացման համար հանրա-յին ներքին և արտաքին ներդումները ներգրավելուն և ուղղորդելուն։ «Ազգային զարգացման համահայկական բանկը»՝ որպես պետության տնտեսական քաղաքականության կարևորագույն գործիք, պետք է առաջնորդվի իրատեսական, սակայն երկրի համար ռազմավարական նշանակության երկարաժամկետ ծրագրերը ֆինանսավո-րելու առաջնահերթությամբ։